onsdag 27 oktober 2010

Hem och skola - affärerna smittar

Uppgifter levereras om felaktiga och för höga medlemsantal. Anlitandet av telmarketingsföretag för mångmiljonbelopp i fleråriga avtal. Det rör sig om Hem och Skola.

Ikväll är Hem och skola temat för Uppdrag Granskning.

Det svenska föreningslivet måste hålla rent; inte syssla med sådant som kan skada anseendet hos allmänheten eller politiken. Hem och skola visar på allvarliga brister utifrån detta. Om nu allt detta stämmer måste medlemmarna reagera. Snabbt. Kraftfullt.

DN, Svd,

6 kommentarer:

Erica sa...

Bakgrunden till denna historia handlar om enskilda människor som hamnat i konflikt och om personliga samören med Uppdrag gransknings report Pelle Westman som fått i uppdrag att vinkla denna historia till orimliga propotioner. Media har idag blivit en "rättsinstans" där de som drivs ut i drevet inte får en chans att möte beskyllningar utan att drivas in i fållan där media vill ha dom. Det finns mycket av hanteringen som kan ifrågasättas, men i media blir man dömd på ett sätt som inte skulle ske i domstol.


http://hemochskola.wordpress.com/2010/10/26/vem-granskar-granskarna/

Raymond Svensson sa...

Tack Erica för kommentaren.

Om uppgifterna nu är felaktiga och de förs ändå fram hoppas jag att riksförbundet på lämpligt sätt agerar mot ansvariga programmakare.

Å andra sidan: ”Ingen rök utan eld”? Har ni inget fungerande medlemsregister? Hur kan man skriva så långsiktiga avtal med ett kommersiellt företag och med sådana ekonomiska åtaganden?

Anonym sa...

Det är ingen fulvinkling. Pool Media har som affärsidé att ligga på gränsen till bedrägeri. Många organisationer seriösa organisationer har råkat ut för att Pool Media startar verksamheter som ska kuna blandas ihop med dem.

http://www.accentmagasin.se/2010/04/de-tjanar-miljoner-pa-valgorenhet/

Helena sa...

Erica, det Pool Media sysslar med är ingen nyhet. Det är många som har upprörts över deras metoder under många år, långt innan Hem&Skola nappade på att låta dem sälja sina kampanjer. Pool Medias strategi är at använda namn på saker och ting som låter som andra organisationer. Som antinarkotikasatsningen ENS2000 (jämför RNS, Riksförbundet Narkotikafritt Samhälla), Rökfri ungdom (jämför En rökfri generation) osv.

Det senaste är Rofub, Riksorganisationen för utsatta barn, som i själva verket är ett bolag, under Pool Media.

Hem&Skola är inte de stora skurkarna i detta sammanhang, det är Pool Media. Men antingen är de/ni godtrogna, eller så är det de/ni som har band till Pool Media som medlemmarna borde fundera mer över.

Säljare sitter och säljer diplom osv till företag, som vill visa att de stödjer bra saker. Pengarna går till familjen Falk. Ingen kan påstå att det är en bra affär för en ideell organisation.

För övrigt kan ingen ge Pelle Westman i uppdrag att göra saker. Redaktionen har fått tips och de känner säkert folk som vet en del om Pool Media. Men det är ingen som gett dem "uppdrag".

Anonym sa...

Jag tror alla här missar fokuset här. Grundproblemet är att ENSKILDA, TILLFÄLLIGA företrädare för organisationer och företag ens juridiskt KAN skriva avtal på i princip hur många år som helst, trots att det inte är rimligt. Finns ingen myndighet som kan ogiltigförklara orimliga, misstänkt korrupta avtal, så korruptionsnivån i Sverige lär inte förbättras. Kommuner, ideella organisationer, etc.. Minst sagt, USCH att sånt händer! Om man skulle fråga 100 svenskar hur de uppfattar Hem&Skola, så skulle nog de flesta tro att det vore en ideell organisation med likadana insamlingskrav på sig som Röda Korset, Rädda Barnen etc. Att sitta där i styrelsen och bara acceptera att det jättedyra avtalet löper till 2027, och att det medför att nästan INGA pengar/resurser går till ändamålet - det duger väl inte?
Det som behöver hända är ju att genuint engagerade människor samlas t ex via Facebook, Blogger, etc, och skapar en helt ny organisation där det från början skrivs in lojalitetsprinciper där det omöjliggörs dyra middagar, långa avtal etc. Och att allt sker ÖPPET. ELLER, att något välaktat företag/egenföretagare som en generös insats för egna pengar bygger upp en grundstruktur och därefter bjuder in engagerade föräldrar att ta över organisationen. Så kan det nuvarande Hem&Skola-företaget KONKURSA bort avtalet med det där telemarketingföretaget. Vad tycks om "VI SKOLPÄRON" eller "Föräldrar för Elever"? ;-)

Anonym sa...

Snälla, om nån känner nån som kan starta upp det, t ex ekonomer/jurister, egenföretagare, tipsa gärna om ovan förslag, och visa därmed att du inte accepterar ett status quo där alla insamlingspengar går till nån maffegubbe.. ;)