onsdag 13 augusti 2014

2014 års valdag närmar sig

Nu är valrörelsen igång! Och det märks på många olika sätt, i olika sociala media, som i press, radio och TV. Och nu är det dags för mig att också öka tempot. Det betyder också att jag nu återupptar bloggandet. 

Jag satsar nu på en tredje period i Haninge kommunfullmäktige. För mig är det också viktigt att Centerpartiet får ett starkt stöd i årets kommunval. Själv vill jag förstås också ha ett så starkt stöd som möjligt, för mina politiska ideér. 

Någon kanske säger att jag har hand om kulturfrågorna i kommunledningen för att jag är så intresserad av olika sorters musik. Någon annan skulle säga att det är för mitt brinnande engagemang för föreningsliv och behovet av mer dialog mellan invånare och politiken. Båda har faktiskt rätt. 

Och min utgångspunkt är att alla människor har rätt till ett arbete på 100 % av sin förmåga. Alla kan och vill bidra. Därför är det viktigt att det är kommunen jobbar hårt för att det skapas fler jobb. Det ska t.ex. vara enkelt att starta, driva och utveckla företag i Haninge. Egen inkomst ger ju ökat självbestämmande, en ökad frihet. Dessutom bidrar man via skatten till det gemensamma. Så kan fortsatta satsningar ske på kultur och föreningslivet. Så kan en bra  skola, vård och omsorg tryggas.

I Haninge ska du kunna leva ett gott liv, hela livet. För att detta ska bli möjligt behövs öppenhet och dialog, hela tiden. Om du som enskild person ska få mer makt att forma din vardag, måste politiken riva hinder och röja snåriga byråkratvägar. I ett samhälle där ingen röst är för svag att höras, blir idéer, engagemang och utvecklingskraft tydliga. Och den moderna tekniken skapar ju än mer utrymme för dialog. Jag är övertygad om att Haninge blir ännu bättre om vi formar framtiden i en öppen dialog.

Men jag skulle inte vara den jag är om jag inte värnade kulturen och det kulturarv som finns i Haninge. Grävmaskiner och bulldozers får inte löpa amok någonstans. Värna och vårda men också utveckla, är mitt motto. Flera bra lokaler för kultur och föreningsverksamhet behövs. Jag vill också värna t.ex. Kulturparken i Handen, Gravfältet i Jordbro, Klockargården i Västerhaninge men också utveckla Dalarö Dykpark. Att ta tillvara människors frivilliga och ideella engagemang är också mycket viktigt för mig. Därför är ett fortsatt bra stöd till kultur- och föreningslivet angeläget.

Mina valfrågor kan sammanfattas i devisen "För fler jobb och satsningar på kultur och föreningsliv". Tycker också du att det är  viktiga frågor för Haninge? Ja då är jag kandidaten som du kan kryssa!

På återseende!

DN, SvD

Inga kommentarer: