fredag 18 april 2008

Välfärdens hjältar

Dygnet runt, året runt, arbetar kommunanställda medarbetare för att underlätta för invånarna att leva ett gott liv, hela livet. Ja också företagen, föreningar, statliga myndigheter mfl behöver en bra fungerande kommunal verksamhet.

Haninge kommun har ca 5000 anställda i en stor mängd olika verksamheter. Som ansvarig i kommunledningen för övergripande personalfrågor försöker jag ägna cirka en halv arbetsdag i veckan att möta kommunanställda i deras arbete. Det är roligt och stimulerande. Ofta får jag kredit för att jag visar intresse för hur medarbetarna har det i sin vardag. Jag får också många värdefulla nya kunskaper och ideér till förändringar. Alla dessa besök stärker mig också i insikten att dessa tusentals medarbetare är både duktiga och engagerade i sitt arbete. Och de vilar inte på hanen om de anser att det finns skäl för kritik, som för erkännanden (det är mest av första sorten). Det känns också tryggt!

Inatt var jag med hemtjänstens nattpatrull, fyra tjejer i sina bästa år, som i två bilar tog sig an nattens uppgifter. De hade Tallhöjden, ett "äldreboende" som bas. Enligt schemat men också att hantera "utryckningar" som trygghetslarm utlöst och som SOS ringde om. Över 30-talet hembesök stod på schemat för de två bilarna med sin proffsiga personal. Men man hann naturligtvis också med kaffe, frukt och annat att äta som var och en hade tagit med sig. Inte hade jag tagit med mig något att äta under natten men det ordnades under en av bilturerna. Jag var inte heller utvilad när jag infann strax efter niotiden på kvällen. Jag hade stigit upp strax efter sex på torsdagsmorgonen. Så när nattpatrullen lämnade över till dagpersonalen lämnade också jag Tallhöjden. Mycket trött, många erfarenheter och kunskaper rikare. Och klockan var ett antal minuter efter 07.

Inga kommentarer: