tisdag 18 december 2012

Centerparti med tydligare och ny politik


Centerpartiet ska i vår anta ett nytt partiprogram. Arbetet med att ta fram förslaget har letts av en arbetsgrupp med Centerledaren i Stockholms stadshus, Per Ankersjö. På Brännpunkt i dagens Svd, skriver han att Centerpartiet måste bli tydligare. Och senare idag presenterar han förslaget till nytt partiprogram.

Han har helt rätt. Centerpartiet måste bli tydligare och inte vara en dålig kopia av redan existerande partier. Det betyder också att vi måste bli mer självständiga i förhållande till andra partier och att partiet har ett budskap som gör att partiets politik gör skillnad. T.ex. när det gäller valfrihetsreformer måste Centerpartiet föra en politik som gagnar medborgarnas valfrihet inom t.ex. välfärdssektorn. Inte en politik som hela tiden gör att stor blir större……ty så är det faktiskt idag. Det ”behövs en politik som främjar valfrihet också för dem som vill driva verksamhet i välfärden”, som Hanna Hallin och Anna Ardin, Sektor3 skrev häromdagen på brännpunkt. Centerpartiet kan bli partiet som utmejslar en sådan politik. Och en sådan politisk skulle göra skillnad, i hela landet och för alla medborgare.

Moderaterna är också inne i ett programarbete. Maria Ludvigsson, recenserar en del av detta arbete under rubriken ”Trygga Moderaterna landar i rent snömos”. Ledaren i Svd handlar om det som inom arbetsgrupp inom (M), Trygga tillsammans, presenterade på DN Debatt i söndags. Kommande recensioner av förslaget till Centerprogram ska bli minst sagt intressanta att läsa.

Andra som skriver om Centerpartiet hittar du här.

2 kommentarer:

Kjell Rilbe sa...

Bra! Jag har röstat på C några gånger eftersom jag tycker ni haft minst dålig (sic!) politik för småföretag.

Jag röstar gärna på er igen, särskilt om:

1. Ni slipar er småföretagarpolitik till en spjutspets. Läs gärna http://www.driva-eget.se/janne. Där finns en del insikter att agera på.

2. Ni skapar en RIKTIG skolpolitik grundad i AKTUELL forskning om barns hjärnor/minnesfunktioner/lärande och om pedagogik. Läs resultat/rapporter/böcker från Martin Ingvar, Torkel Klingberg m.fl.

Detta är de två absolut viktigaste punkterna enligt mig, och avgörande för Sveriges framtid. Funkar inte småföretagandet kommer det inga nya jobb. Funkar inte skolan kommer hela samhället att rasa samman.

Jag skickar dig gärna lite att läsa, t.ex. Torkel Klingbergs bok. Ge mig din adress (gärna på kommunen om du inte vill lämna ut din privata adress), så fixar jag en julklapp.

Raymond Svensson sa...

Hej Kjell, och tack för ditt mejl och dina synpunkter. Småföretagens betydelse för utvecklingen är tyvärr mycket underskattat. Vi ska göra vad vi kan för att spetsa politiken för egenföretagarna (självanställda) och övriga småföretag. Skolfrågor är tyvärr inte min specialité så jag skickar dina synpunkter vidare till Centerpartiets skolpolitiker.