fredag 25 juli 2008

Praktiserad teori?

Ett stort önskemål från många är att kunna cykla från Handen, Jordbro eller från Västerhaninge till Dalarö. Den "ordinarie vägen", 227an, lämpar sig tyvärr inte för att cykling. Smal och med tok mycket biltrafik för vägens nuvarande utformning. Så vad göra?

Jag är ju ordförande i stadsbyggnadsnämndens trafikutskott och ansvarig för bl.a. "cykelfrågorna". Så idag valde jag att cykla från Albatrossvägen där jag bor, till Dalarö. Via Tyresta och "över skogen". Varierad terräng och kvalitet på vägen. En kort bit fick jag leda cykel uppför en hyfsad stigning. Inte för att jag inte orkade cykla utan att stigen var för smal och var belamrad med kvistar och kraftiga grenar mm. Hemvägen valde jag i denna del en annan färdväg.

Nu hoppas jag att kommunen på lämpligt sätt kan ordna så att vi till nästa sommar får en sommarcykelled mellan centrala Haninge och Dalarö samhälle. Jag ska i alla fall ta ett initiativ i frågan. Mer om detta senare!

För övrigt kan jag berätta att gårdagens städning, sortering och slängning gick över förväntan. Av nästan fyra löpmeter papper av allehanda slag var det bara en halv meter som klarade "slänggränsen".

Inga kommentarer: