torsdag 24 juli 2008

Städa, sortera och slänga?

Idag är det dags att ta itu med högarna av papper av allehanda slag. Det har ju samlats på arbetsbordet som i den del skåp under våren och försommaren. Och allt behöver ju inte sparas, tror jag. Några personer i min omgivning är helt övertygade om att jag inte behöver spara så mycket. Ja vi får väl se när dagen är till ända!

Jag har ju ett antal fantastiska ansvars- och arbetsområden i kommunledningen; övergripande personalfrågor (kommunen har över 5000 anställda!), arbetsmarknadsfrågor, EU och internationellt, demokrati och storstadspolitik. I stadsbyggnadsnämnden är jag dessutom 1e vice ordförande och med särskilt ansvar för trafikfrågorna. Alla dessa stimulerande och krävande uppdrag gör att det blir lite papper under bara några dagar. Till allt ska då också läggas att sitter i kommunfullmäktige och är ordförande i Centerpartiets fullmäktigegrupp.

Som landstingsledamot och ordförande i Skärgårdsstiftelsen blir det lyckligtvis inte lika mycket papper. En hel del blir det förstås. Landstingshandlingarna är många men går snabbt i stora arkivet om det inte har bäring på Haninge, Södertörn, skärgård eller regionplanering. Däremot så spar jag nästan allt som har att göra med Skärgårdsstiftelsen.

Till allt detta ska jag också lägga till uppdraget att vara ordförande i Mälardalsrådets kulturtutskott och ledamot av Europarådets "kommunalkongress". Inte så mycket papper och det mesta går att slänga. Det finns ju på nätet, jovars!

Slänga är tyvärr inte min grej, än. Vi får se när dagen övergår i kväll om jag utvecklat någon metod.

För övrigt så hoppas jag, som så många, många andra, att den bosnienserbiske ÖB´n Ratko Mladic också nu grips. Radovan Karadzics gripande är ett mycket viktigt steg men krogsförbrytarna fungerade som ett radarpar. De måste båda ställas inför rätta och sättas inom lås och bom. För lång, lång tid framöver.

Inga kommentarer: