tisdag 29 juli 2008

Upptäck Häringe - pärla i Haningekusten!

Idag har jag besökt tre områden som sköts av Skärgårdsstiftelsen: Häringe, Hammersta och Gålö. Fantastiska områden som alla tre har kapacitet att ta emot fler "gäster". Som sakkunnig guide hade jag stiftelsens tillsynsman, Arne Selander.

Häringe-Hammersta består av två halvöar avskilda av viken Landfjärden. Hammerstadelen, som ligger i Nynäshamns kommun, är ett gammalt herrgårdslandskap med omväxlande odlingsmark, hagmark och ädellövblandad skog. Muskån, en å med ursprunglig havsöringsstam, rinner genom området.

I Häringe finns också stockholmsregionens enda bana för tävlingar med islandshästar. Det är Vallfari islandshästförening som svarar för banan och som ligger på stiftelsens mark.

I Hammersta träffade vi arrandatorerna Douglas och Solvig Selling, bjöds på kaffe och smörgås. Häringe och Hammersta. De drabbades i början av sommaren av en stor brand som totalförstörde ladugården och andra byggnader som fanns för jordbruksskötseln. Nu gäller återuppbyggnad så att de också i framtiden kan ha en bra jordbruksdrift. En rundtur i markerna under guidning av Solvig blev en fin avslutning på det besöket.

Gålö har under ett år ca 1 miljon besökare! Bad, camping, husvagnar och ett aktivt båtliv är det som kännetecknar Gålö.

För övrigt kan jag berätta att gårdagens skärgårdstur med M/S Vindhem; räkafton, blev ett minne för livet. För första gången, fick jag avnjuta Svenne Rubins. Svensk country fick jag berättat av en av bordsgrannarna.

Inga kommentarer: