fredag 13 juni 2008

Veckan går mot sitt slut

Det har hänt en hel del den här veckan. Bortsett från fullmäktige i både Haninge som i landstinget, 12 timmar vardera! har det som vanligt varit många möten, en del mer nödvändiga än andra. En del möten mer lärorika än andra. Så är det i vardagspolitiken, långt borta från tidningsrubrikerna braskande värld.

Visst kanske något möte borde klarats av på annat sätt än just ett fysiskt möte men mänskliga möten har ju sin(a) tjusning(ar). Man får tillfälle att också prata om sådant som inte står på dagordningen, socialt snack som det ibland kallas. Ja en del andra frågor kan ju också avhandlas. Mycket beror på person, läge och tid.

Igår hade vi i kommunledningen arrangerat med inspirationskonferens kring "Det sociala företagandet". Inspirerande inspiratörer från Coompanion Stockholm och Coompanion Roslagen, Jan Forslund respektive Birgritta Israelsson.

"Många människor står utanför arbetsmarknaden, men alla kan arbeta upp till 100% av sin förmåga!" Det var några av mina inledande hälsningsord till konferensen. Kommunledningen i Haninge har för avsikt under hösten att presentera en långsiktig strategi, plan, program eller vad det nu kommer att heta för att främja alla människors rätt att arbeta upp till 100% av sin förmåga. Sociala företag kan vara en framgångsrik väg! Det ska bli stimulerande att leda den processen, och det kommer jag att göra tillsammans med min gruppledarkollega Marie Litholm (kd) och vår politiska sekreterare Sara Lindberg.

Idag har vi varit några centerföreträdare för några kommuner i länet som ägnat förmiddagen till att lära oss mer om hållbar upphandling. Mycket intressant och lärorikt under sakkunnig ledning av Charlotta Frenander, Miljöstyrningsrådet. Dagen gav definitivt mersmak!

Jag ligger klart efter med läsningen av viktiga handlingar och andra papper, nödvändiga för att fullgöra uppdragen som jag har. Kanske läsa i helgen, om det blir regn och rusk. Men jag behöver också städa och tvätta och sköta om blommor i både läganhet och i stugan. För att inte tala om gräsmattan!

För övrigt hoppas jag på fortsatta framgångar för svenska fotbollslandslaget. Lördagsmatchen mot Spanien ser jag fram emot med spänning. Men först kanske jag hinner med någon timme på Stampen och blues/r&r-jamsessionen. Svängig r&r och/eller blues höjer livskvaliteten!

Inga kommentarer: