onsdag 4 juni 2008

Vårruset; roligt och hälsa

Igårkväll var jag vid Universitet, vårrusets första dag. Ca 17 000 tjejer i varierade åldrar, som sprang, joggade, lunkade, gick eller hur de själva valde att förflytta sig de fem kilometrarna innan målgång. Fantastiskt att få vara med som åskådare. Jag kom först när det hela pågått en timme, men ändå!

Många tog sig rikligt med tid efteråt för att spisa lite gott och dricka något svalkande, uppfriskande. Det var de värda!

Haninge kommun var en av de arbetsgivare som också fanns på plats. Tältet blev en naturlig samlingsplats efter "ruset". Nästa år har jag lovat att vara med som "kommunfunktionär". Och Anders, den ensamme manlige funktionären i år, har lovat påminna mig om detta åtagande/löfte (som jag redan noterat i kalendern för de första dagarna i juni, nästa år).

När vi skulle ifrån området blev det sanslöst långa köer vid T-banestationen. Spärrarna var i bruk och alla skulle fram med kort eller kuponger osv. Borde inte ett sådant här arrangemang göra att SL ser det som ett stort folkhälsoprojekt och bjuder deltagarna på kollektivresan? En annan utmaning var antalet tåg som skulle erbjuda komfortabel resa för alla dessa tusentals motionärer. Borde inte fler extratåg satts in?

Några frågor att fundera på för SLs ledning inför nästa års Vårrus!

Inga kommentarer: