lördag 4 juli 2009

Almedalen Tur och Retur


Bilden är från Visby flygplats när jag är på väg hem. Efter nästan tre dagar i ett varmt, välbesökt och spännande Visby.
Årets Almedalsvecka avslutas idag. Statsministern är sista partiledaren som talar i den så omtalade parken i centrala Visby.
I år har genomförts över 1000 planerade arrangemang. Många av dem har naturligtvis haft lite glesare i bänkarna. I andra arrangemang har människor inte kunnat delta i pga av salen var (mer än) fullbesatt.
Mitt program, ja jag hade ett eget som jag gjort i förväg, upptog 13 seminarier. Från Skolpolitiskt samtal med bl.a Martina Mossberg, Haninge, sociala företag, avdragsrätt för gåvor till ideella organisationer till upphandling. Drygt hälften av de planerade arrangemangen besökte jag.
Anledningen är just Almedalskulturen; du träffar en eller flera nya intressanta personer i anslutning till ett seminarium. Man bestämmer sig för att fortsätta samtalet på annan plats. Eller att man återser en gammal kollega som man inte sett på åratal. Man sätter sig ned och pratar. Oj, så rinner tiden iväg. En del mejl ska också besvaras, telefonsamtal ringas. Tiden bara försvinner. Detta vill man gärna sköta mellan alla intressanta seminarier men det hinns oftast inte med.
Programmet för kvällarna är givet: Lyssna på partiledaren som talar i Almedalen. Oftast i goda vänners sällskap. Sedan är det dags för mingel. Och det finns många att välja bland. Mina mingel var hos bl.a. Svenska Jägareförbundet, LRF, Centerpartiet och Svenskt Näringsliv. Alla bra träffpunkter för att stärka befintliga kontakter eller för att utveckla nya. Svenska Dagbladet samamanfattar årets vecka i ett A-Ö.
Nu är det dags att planera för nästa års Almedalsvecka. Och jag hoppas att Haninge kommun då medverkar med att erbjuda ett antal intressanta seminarier. Vi har ju ett antal saker som verkligen tål att marknadsföras, diskuteras och låta bli omtalade.

Inga kommentarer: