onsdag 26 mars 2008

Många möten, många sidor läsning

Tisdagens möte med Stadsbyggnadsnämndens majoritetsgrupp var en mycket bra förberedelse inför det som hände idag; tre utskottsmöten och närmare 50 talet ärenden. Och innan mötena hade jag att bara till plan- och byggutskottets sammanträde läsa närmare 600 sidor handlingar!

Jag ledde dagens utskottsmöten eftersom ordföranden representerade kommunen på annan plats, i annat land. Det är alltid spännande att delta i utskottens möten, ja än mer spännande och utmanande att leda dem. Inte alltid så enkelt. Det kan ju tillkomma nya fakta och synpunkter som tvingar oss alla att fundera en, och kanske en gång till, innan klubban ska falla. Det är också roligt, lärorikt och allt sker i en mycket god och öppen atmosfär. Långt bort ifrån den hårda, skoningslösa retorik som tyvärr ofta kännetecknar kommunfull- mäktiges möten.

Trafiksäkerhetsfrågorna är ett av mina ansvarsområden i kommunledningen. Inte minst är det viktigt att värna tex barnens rätt till säkra trafikmiljöer. Idag så beslutade vi att tex. utvidga antalet områdena i kommunen med sk 30-zoner, ja också att öka insatserna för att få fler barn att delta i trafikreflextävlingen och att skapa än mer säkra och tillgängliga busshållplatser.

För övrigt är det imorgon Rockpub i Handens Folkets Hus. Så där kommer jag att tillbringa min kväll. Men först på morgondagens schema står möte med Skärgårds- stiftelsens styrelse och efter sen lunch att möta nyanställda i kommunen och berätta om personalpolitiken.

Inga kommentarer: