torsdag 1 juli 2010

Vårdvalet rätt - en pudel tack?

Det har blivit enklare att få träffa en doktor och den största ökningen av läkarbesök har skett i socioekonomiskt svaga områden. Mer vård för skattepengarna har det blivit i Stockholms län.

Det visar granskningen av Vårdval Stockholm som Karolinska Institutets folkhälsoakademi nu gjort¨och som nu redovisas av företrädare för landstingets politiska ledning.

Blir det nu slut på de rödgrönas "förtal" och spridande av felaktig information? Troligen inte, det stundar ju val. För tänk om hela de rödgrönas kritik vilar på osaklig grund och som nu visar sig vara ren desinformation? En "pudel" kanske?

Detta är vad Vårdval Stockholm bl.a. lett till:
- Tillgängligheten har ökat i hela Stockholms län och nya vårdgivare finns i stor utsträckning i förorter med lägre inkomster.
- I främst socioekonomiskt svaga områden har läkarbesöken ökat.
- En ökning av läkarbesöken med 20 procent i kombination med marginella kostnadsökningar gör att skattebetalarna har fått mycket mer för pengarna.
- Yngre och äldre upplever att det är lättare att komma i kontakt med en doktor.
- Det är lättare att få tid på en vårdcentral.

Vården har blivit mer rättvis och effektiv, visar granskningen. Den visar också att det tidigare ersättningssystemet, med en hög fast ersättning och inte främst ersättning per vårdbesök, mer gynnade vårdgivare än patienter i socioekonomiskt svaga områden. Det är väl goda resultat och bra för länsinvånarna, inte minst dem som behöver vården? Med spänd förväntan ser jag fram emot "pudeln".

Visst finns det också förbättringsmöjligheter inom Vårdval Stockholm. Men det grundläggande om etableringsrätten för nya aktörer och medborgarnas egna och fria val av aktör är det ju inget fel i. Och om hur landets hälso- och sjukvårdspolitik kan bli än bättre skrev jag igår med anledning av alliansens rapport om sjukvårdspolitiken.

Intressant? Politometern,

Andra bloggare om hälso-och sjukvård och vårdval är bl.a. Peter Andersson, Per Ankersjö, Kent Persson, Filippa Reinfeldt,

DN, Svd,

1 kommentar:

Astmaliv sa...

Japp delvis en pudel tycker jag.

För tyvärr enkel statistik på tillgänglighet är bara en tiondel av sanningen för oss patienter - i synnerhet oss med kroniska besvär.

Att jag kan få tag i vilken läkare som helst har som sagt ingen större betydelse - att få tag i en läkare som har omsorg, förståelse är oerhört mycket mer viktigt. Men hur ska man göra?

Har mailat vårdcentraler - fick inga svar direkt tog sedan och mailade politiker .... och nu kör jag Bloggare. Hoppas få svar på min fråga.

"Hur gör jag för att hitta en vårdcentral som är bra för mig (vårdval Stockholm)"

Frågorna och mer info finns på min blogg. Har du ett svar?