torsdag 29 maj 2008

Direkt från Strasbourg

Äntligen torsdag! För första gången har jag varit med på ett möte med kultur- och utbildningsutskottet. Ungefär samma "stil", upplägg som den regionala kammaren som i plena.

Idag ska jag också tala för första gången i kongressen. En finsk delegat, Sari Ylipulli, har utarbetat en rapport om partnerskap mellan kommuner/regioner och NGO´s. Det är ett bra dokument men som behöver justeras lite. Jag föreslår bl.a. att vi inte ska kräva formella partnerskap utan formen måste man få avgöra lokalet/regionalt. Mitt andra förslag gäller att kommuner/regioner ska främja en mångfald av olika partnerskap som tar sin utgångspunkt i de olika villkor och behov som gäller lokalt. Det som jag föreslår är naturligtvis förankrat i den svenska delegationen. Och förberetts av SKLs personal i Stockholm.

Nu återstår att se hur rapportören Sari Ylipulli hanterar mina förslag. Hennes ord kommer att väga tungt så jag hoppas på hennes stöd. Jag hade också ett mycket kort samtal med henne igår under lunchen.

För övrigt kan jag meddela att här inne är det varmt, mycket varmt. Förbättring av ventilationen vore en mycket god gärning

Inga kommentarer: