måndag 11 augusti 2008

Nya krafter efter årets fjällvandring!

I morse anlände nattåget från Storlien till Stockholm Central. Jag var en av passagerarna. Årets "ensamvandring" var till ända.

Och visst var jag lite trött. Sex dagars vandring mellan olika fjällstationer; Blåhammaren, Storerikvollen (Norge), Nedalshytta (Norge) två dagar, varav en "vilodag, Sylarna och slutligen Storulvån. Jag gick med lätt packning. Sovsäcken fick vara hemma, använde sovlakan i säng eller på madrass (Blåhammaren). Frukost och middag avnjöts i respektive stations restaurang som serverade mycket, mycket god mat och lämpliga drycker. Ett undantag var dock salt kött och pölse med rotmos i Storerikvollen, men det smakade hyfsat. Självhushåll blev det i Sylarna; Bullens korv med vändstekt ägg! Och en kall folköl.

I Nedalshytta stannade jag två nätter. Jag blev avrådd att vandra därifrån till Helags, uppemot 30 km, en för lång dagsetapp. Så det blev viloläge med "Flyga Drake" av Khaled Hosseini, en mycket välskriven och fängslande bok. Jag läste de sista 200 sidorna i Nedalshytta. Den vilodagen ångrar jag inte.

En spännande upplevelse var att vandra igenom Ekorrpasset. Väl framme vid raststugan Ekorrdörren var det dags för långlunch innan stegen ställdes mot Sylarna, eller Sylstationen som den kallas i Norge. Och den behövdes verkligen! De första 500 hundra metrarna efter lunchen tog mig ca 45 minuter. Puh vá svettigt! Och jobbigt! Men så var det också mycket brant och bara sten, sten, sten .....

Jag mötte också många trevliga människor. Erfarna som nästan oerfarna. Unga som gamla, kvinnor som män. Och några blev också samtalspartners vid middag eller frukost. Ja några träffade jag också vid lunchrasterna. Vi berättade vart vi varit, var på väg osv osv. Tipsade om vandringsvägar, lämpliga saker (bra att ha-saker!) m.m.

Nästa års vandring är nu planerad. Det blir Helags, Fältjägaren och några mindre stugor. Allt i STF´s regi.

För övrigt kan jag berätta att det går att leva utan Internet. Men inte för länge ;-). SMS är OK.

Inga kommentarer: