torsdag 18 september 2008

"Liten entreprenör med stora drömmar"

Idag hade jag tre viktiga möten;

ett längre samtal med skärgårdsstiftelsens VD om arbetet med Vision 2020 (utarbetande av en strategisk utvecklingsplan för stiftelsen) och som jag tog initiativ tid som ny ordförande i början av 2007

deltagande i en hälso- och sjukvårdskonferens som Centergruppen i Stockholms läns landsting arrangerade. I samarbete med partiets nationella kommunala sektion.

ett kvällsmöte med en gammal kollega och som är verksam inom marknadskommunikation mm.

Alla tre olika till sin karaktär och naturligtvis i innehåll. Och utifrån olika perspektiv mycket givande och lärorika.

Skärgårdsstiftelsens "visionsarbete" går nu in i fasen av att formulera strategierna inför framtiden. Vid styrelsemötet i slutet av oktober är det tänkt att kansliet ska presentera ett förslag som ska gå ut på en bred remiss till bl.a. olika intresseorganisationer, kommuner och myndigheter. Efter remissrundan ska sedan styrelsen diskutera och anta en strategisk utvecklingsplan vid ett sammanträde i början av nästa år.

Sjukvårdskonferensen gav tillfälle att på kort tid ta del av flera viktiga frågeställningar. Inte minst hur vården kan bli bättre och mer tillgänglig för medborgarna. Flera av de som medverkade var entreprenörer som brutit ny mark. Shori Sand, som startade sitt företag med att en privat mottagning för mödravård i Linköping för ett antal år sedan, fångade mångas intresse genom sitt engagemang parat med mycket god pedagogisk förmåga. Många tänkvärda reflektioner, inte minst med att säga det som är rubriken på detta inlägg.

Av och till träffar jag min gode vän, "marknadskommunikatören". Vi har mycket att prata om i vanliga fall. Och nu var temat hur jag kan förbättra min kommunikation, dialog med medborgarna, med anledning av min kandidatur till Europaparlamentet. Vi båda har många viktiga erfarenheter från kampanjen inför förra valet till Europaparlamentet.

För övrigt känns det särskilt bra eftersom jag kommande helg ska göra min årliga vandring till Blåhammarens fjällstation och den årliga goá middagen i många fjällvandrandes kollegors goda sällskap. Väderprognosen ser också givande ut, mulet och glimtar av sol.

Inga kommentarer: