torsdag 4 september 2008

Bloggen har inte tystnat!

Fyra dagar har jag nu tillbringat i Scotland, Edinburgh. En av alla de människor jag mötte var säckpipeblåsaren vid Waverly Station. Kunde han sin sak? Jag vet inte eftersom jag inte kan spela säckpipa. Många gjorde samma sak som jag, stannade och tog bilder, så tror jag han kan spela.
Det var en hel del som vi hann med under de fyra dagarna. Vi bodde bra i Kenvie Guest House. Charmerande, personligt. Traditionell skotsk frukost. Och inte långt ifrån city, 20 minuters promenad.

En halvdags vandring i Holyrood Park var en upplevelse. Inte minst för mig som är höjdrädd. Vad vackert! Hela Edinburgh framför sig.

Två rundturer i buss med guidning, live. Det var också en upplevelse. Trots samma rundtur men med två olika guider fick vi oss till livs många intressanta berättelser. Präglade av guidernas personliga intressen, förstås!

En vandring till det vackra och stora slottet stod på första dagens program. Massor av besökare gjorde att vi valda att inte gå in. Istället valde vi Scottish Whisky Experience.

Vi mötte också Peter, som förra året öppnade Peter´s yard. Ett svensk café med bl.a. kanelbullar till försäljning. En bestseller enligt ägaren!

Tor Justad, kooperatör och rådgivare mm när det gäller social ekonomi, hann jag också träffa. Vi pratade i nästan två timmar, under pausen innan middagen som han skulle gå på. Det var Social Enterprise World Forum i Edinburgh. Det var några år sedan vi senast möttes. Så vi hade en hel del att prata om.
För övrigt så återkommer jag senare i bloggen med en del kring Skottland och brittisk politik, inte minst när det gäller självstyre och lokal utveckling. Ja också hur frivilligsamhället kan engageras i att utveckla välfärden.

Inga kommentarer: