torsdag 23 oktober 2008

Håller SL tiden?

Som vanligt blev det arbete en stund in på kvällen. Tack och lov inte så länge. På vägen ut ur kommunhuset hann jag bara säga "hej" till en partikollega som var på väg in för ett möte. Jag hade tyvärr inte tid för ett samtal, bussen "väntade" vid bussterminalen. Den skulle avgå 18.55. Så stod i den tryckta tidtabellen som SL gett ut.

Där stod 824:an och 834:an vid var sin hållplats. En minut kvar, då går båda bussarna! Jag vet att 824:an ska gå en minut för 834:an, 54 resp 55 varje hel timme under en tid av trafikeringstiden. Det står så i tidtabellen som jag hade jackan. Inte bara i den. Det står så också i den tidtabell som finns monterad inne i "busskuren". Så också på SLs egna hemsida!

Jag hade ca 40-50 meter kvar till 834:an och en minut kvar. Då åker alltså bussen iväg.Hmm-.-.

Jag ringer naturligtvis SL upplysningen. Och då uppenbarar sig sanningen: I deras, och i busschaufförernas, tidtabeller står det att 834:an ska gå 54, inte 55 som det står i den tryckta tidtabellen som vi resenärer har tillgång till. Är detta det enda exemplet när bussarna avgår innan resenärerna "hinner fram"? Och blir arga, ledsna eller ..-.-.-.-.-.-. (använda gärna egna ord!) om varför bussen inte håller tidtabellen.

Nu får vi se när tidtabellen i "busskuren" byts ut, alternativt att busschaufförerna får nya avgångstider att hålla sig till.

För övrigt hoppas jag att bussterminalen i Handen snarast flyttas så att det blir bättre omstigningsmöjligheter mellan pendeltåg och buss. Samtidigt som nuvarande yta kan använda till tex. arbetsplatser och bostäder.

Inga kommentarer: