söndag 18 april 2010

Fusket i (M) - kultur eller ,,,,,

Ja då var det åter dags för en ytterligare omgång mediarapportering av fusk hos Moderaterna i deras interna provval. I början av året spreds nyheten att det hade fuskat i provvalet inför höstens val. Därom bloggade bl.a. jag. Nu handlar det om provvalet inför valet 2002.

Allt fusk och sådant som int sker enligt regelboken är naturligtvis helt förkastligt. Och inte acceptabelt. Jag är inte heller ensam om att utgå ifrån att Stockholmsmoderaterna går till botten med anklagelserna. Även ledande moderater kräver utredning och den måste naturligtvis ske grundligt och samtidigt i snabbt tempo.

Påståendena om valfusk hos (M) drabbar mer eller mindre alla politiskt aktiva. Det är i alla fall vad jag tror. Ty valfusket hos (M) har ju också gjort att motsvarande händelser skett i andra partier. Tyvärr också i mitt eget.

Väl det skrivet så ställer jag mig några frågor: Varför framkom inte uppgifterna om valfusket 2002 i samband med den tidigare publiceringen av anklagelserna om valfusk i provvalet inför höstens val? Varför teg de personer som nu träder fram vid den tidpunkten? Varför publiceras uppgifterna samtidigt som två tusen moderata kommunpolitiker träffas i Göteborg? Var det för att flytta fokus från arrangemanget och det som avhandlades där, till förnyade fuskbeskyllningar? Kan det finnas någon koppling mellan publiceringen i dessa dagar samtidigt som valrörelsen kommer allt närmare och att några av huvudpersonerna nu är aktiva i ett annat politiskt parti (OBS! samma parti) och som kanske önskar medial uppmärksamhet kring sina personer?

Läs gärna vad också några andra bloggare skriver: Maria Abrahamsson, Björn Andersson, Tomas Gustafsson, Maria Hagbom, Göran Johansson, Kent Persson, Politometern

Expressen, DN, Svd, Aftonbladet, Politikerbloggen,

För övrigt kan noteras att Aftonbladet sätter rubriken "De rödgröna tappar" för sin presentation av SIFOs senaste opinionsundersökning.

Inga kommentarer: